Bli en bättre simmare

Standard

De personer som simmar mycket och ofta har bra kondition och får bra med muskler. Men för att bli en ännu bättre simmare så finns det flera övningar du kan göra ”på land”. Att träna både i vattnet och på gymmet gör att du får en kropp som klarar av större påfrestningar.

Gabriella Fagundez är en mångårig landslagssimmare och dessutom personlig tränare. Hon ger flera bra tips på vad du kan göra för typ av styrkeövningar för att bli en bättre simmare. De övningar Gabriella rekommenderar kräver inte att du är på ett gym i stan utan du kan enkelt utföra dem hemma. Det krävs bara ett par enkla redskap för att komma igång och dessa kan du enkelt beställa hem från exempelvis Gymkompaniet. Bland annat erbjuder de hantlar och dörrtrapetser som kan komma till nytta när du gör de övningar som Gabriella rekommenderar.

För att träna flera olika muskler samtidigt kan du använda en skivstång och genomföra marklyft. En simmare behöver till exempel ha en stark rygg. Genom att utföra så kallade chins . Här kan du exempelvis använda dig av en så kallad dörrtrapets som du hakar fast i en dörröppning hemma, men vad som helst som du kan dra upp kroppen i en chinsrörelse fungerar. Chins tränar i huvudsak den breda ryggmuskeln samt dina biceps. Här ser du hur du ska utföra korrekta chins, och som bonus får du även instruktioner för en övning som kallas för dips, som tränar dina triceps.

Med hantlar kan du få till en bra övning som passar simmare. Övningen kallas för hantelrodd och du behöver då två hantlar. Ställ dig i planka och greppa båda hantlarna. Sedan drar du upp en hantel i taget till brösthöjd och släpper sedan ner. Gör detta växelvis och tänk på att du ska hålla din kropp i en rak linje under hela tiden. Det finns flera övningar till som du kan kombinera med ovan nämnda och du behöver endast ett par enkla redskap för att göra dem.